Az Artesia Rt. szódavíz-szállító Ford T-modell típusú teherautója a Kerepesi út 34. szám előtt, 1927-ben.
A Ford T-modell volt a világ első népautója, melynek sikere a futószallag technológia bevezetésében rejlett, ami forradalmasította a gyártási technológiát.
A Ford Motor Company 1908-ban bocsátotta ki az első T-modellt, amelyben már ekkor nagy szerepet játszott Galamb József konstruktőr munkája, ő, valamint a szintén magyar származású Farkas Jenő alkották meg a híres modell alkatrészeinek tervét, amely során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.

A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött meg, és 1908. október 1-jén készült el az első típusváltozat. A négyhengeres motor legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb József tervezte bolygómű rendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt.
1913-ban Galamb József vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően lett a T-modell a világ első népautója, amelyet húsz éven keresztül gyártottak és amelyből 15 és fél millió darab készült el. Ezek közül még 2000-ben is 100 000 működőképes példány volt fellelhető.
A T-modell bemutatásával valóra váltak Henry Ford és Galamb József álmai egy olcsó, megbízható és jól működő autó gyártásáról. A T-modell egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban és az ipari termelésben.
Fotó: Fortepan