Civilek lelkesedéséből „dolce vita” a Római-parton

A Római-part Budapest egyik legnépszerűbb pihenőhelye, a dunai vízisportok és az evezős élet központja. Az 1800-as évekig visszanyúló története színes, hiszen már ekkor megjelentek itt az első evezősök, ennek köszönhetően sorra nyíltak a csónakházak. A tiszta víz és a kellemes strandolási lehetőségek pedig egyhamar odavonzották a lakosságot. Sokan nyaralót, villát építettek a környékre és megnyíltak az első vendéglők is, ráadásul a legrégebbi, a Bivalyos Vendéglő, a mai napig üzemel.

Forrás: Fortepan

A 20. században a Római-part folyamatosan fejlődött, a főváros vízisport-központjává vált. Vállalati, egyesületi és magán csónakházak tucatjait építették itt fel. A húszas-harmincas években már a társasági élet egyik kedvelt központja volt, ahová rendszeresen jártak fürdeni, evezni, kikapcsolódni és persze ismerkedni az emberek.

Forrás: Fortepan

A vízisport iránti tömeges érdeklődés az 1970-es évek végétől kezdett lankadni, a vízminőség romlása miatt a kijelölt strandokat 1973-ban megszüntették. A rendszerváltás idejére a part és a csónakházak borzalmas állapotba kerültek, már rá sem lehetett ismerni az egykor híresen gyönyörű környékre. A csónakházak és az üdülők többségére lezárás, lebontás várt. Nyaralni már nem jöttek az emberek, de a lakóparkok sorjában épültek, egyfajta ingatlan bumm alakult ki. A 2000-es évek elején egyre több vendéglátóhely is megnyitott, de a csónakházak közül csak néhány maradt fenn. A vendéglátóhelyek a kezdeti igénytelenebb színvonalról, egyre színvonalasabb helyekké alakultak át. A 2010-es évek közepén a civil emberek saját maguk álltak neki a környék fejlesztésének, új közösségi tereket, több evezési lehetőséget létrehozva.

Forrás: felliniromai.hu

A Római-part az utóbbi években egyre vonzóbb az újhullámos vendéglátóhelyek számára, hangulatos helyek nyílnak évről évre, kihasználva a Duna közelségét, ezzel idecsalogatva a fiatalok sokaságát. Kiváló és sokszínű gasztronómia, szabadtéri mozik, kulturális összejövetelek, nyugágyak várják a gyalogosokat, a kerékpárosokat és az evezőket. A Római egész nyáron tárt karokkal fogadja azokat, akik kicsit ki akarnak szabadulni a nyüzsgő belvárosból. Mára a víz tisztasága újra megfelelő, így hamarosan újra szabadstrand nyílhat.

Napjainkban a Római-part a „dolce vita” életérzésről szól és egyre inkább kezdi visszanyerni egykori jelentőségét és szerepét, ami több, mint ígéretes a jövőre nézve.

A Kormány vállalja át a rakpartok fejlesztését

Megjelent a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának határozata, melynek értelmében a Kormány vállalja át a rakpartok fejlesztését a Fővárosi Önkormányzattól. Az előkészítési munkálatokat a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) valósítja meg a Kormány finanszírozásában.

Lombkorona-tanösvény épül a Normafán

A Hello Wood tervezői csapatának javaslata alapján a lombkoronasétány a Normafa természeti értékeinek védelmét hirdető tanösvénnyé válik. Élményt adó oktatópontokként hívják fel a figyelmet a klímaváltozás által veszélybe került őshonos fafajokra, mint a bükk, a kőris, a tölgy, a gyertyán, a hárs, a juhar és a vadcseresznye

Elkészült az átfogó vasútfejlesztési stratégia – BAVS2040

Jelentős fejlesztésen megy keresztül a budapesti vasút a következő két évtizedben, amely keretén belül fejlesztik a Déli körvasutat, új szerelvényekkel újítják meg az előregedő járműparkot, egységes jegyrendszert vezetnek be, elkészítik a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötő vasúti alagút megvalósíthatósági terveit, valamint összekapcsolják a csepeli-ráckevei héveket.

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Bővebben.