Újszerű városi móka az Andrássy úton a zöld edukáció nevében

Felröppent a hír, miszerint gyalogos övezetté válik az Andrássy út egyik szervizútja a Vörösmarty és a Rózsa utca között. Az autók várhatóan október végéig adják át helyüket a közösségnek – a korzózni vágyó és a kulturális programokat kedvelő gyalogosoknak, bicikliseknek. A tesztidőszakot augusztus 14-től –  a városhasználók is véleményezhetik. De nézzük, hogy milyen változásokat hoz az „Andrássy mintaprojekt”?

Véget nem érő dugók, idegesnél idegesebb emberek, zaj-és környezetszennyezés – ezek jellemzik napjaink Andrássy útját. A koronavírus viszont kapóra jött a fővárosi vezetésnek: már május első heteiben összefogott Terézváros és Erzsébetváros, hogy közösen számolják fel a belvárost érintő tűrhetetlen állapotot és együttesen lépjenek fel a forgalomcsillapítás érdekében.

Akkor egy májusi hétvégére korlátozták is a Dohány utca, az Erzsébet körút, a Nagymező utca és az Andrássy út, valamint a Kiskörút által közrefogott területek forgalmát. A Terézvárosi Önkormányzat szerint az emberek alapvetően pozitívan reagáltak a lépésre, sőt a kerületi lakosok ki is hangsúlyozták, hogy

„rég volt már példa ilyen nyugodt és csöndes hétvégére…”

A közösségi tesztelések sora azonban továbbra sem áll meg, a fővárosi vezetés eltökélt a környezettudatos gondolkodás megteremtésében. A zöld edukáció érdekében tehát további – időszakos útlezárások, valamint részleges forgalomváltozás és egyirányúsítás zajlik majd a következő hónapokban is – amikre érdemes odafigyelni a balesetek elkerülése érdekében.

Óvatosan a rutinvezetéssel az Andrássy úton!

Az Andrássy „mintaprojekt” keretében 2020. augusztus 1. és október 18. között közösségi térré alakul az Andrássy út Rózsa utca és Vörösmarty utca közötti szervizútja. A sugárút környezete elhanyagolt, zöld területei szinte teljesen tönkrementek, a terület azonban túlságosan is értékes ahhoz, hogy hagyjuk elveszni a még menthetőt, így a tesztidőszak alatt az autók helyét a kultúra, korzózás és szórakozás veszi át.

Ebben az időszakban járművel közlekedni és parkolni sem lehet a szervizúton, a területek gyalogos zónává alakulnak át; így a parkolás megszűnik, helyette teret kapnak a vendéglátó egységek és kulturális rendezvények. A kerékpárosok a 200 méteres szakaszon a („lovagló”) sétányon közlekedhetnek. A gyalogos zóna területére is behajtanak, de ott – a KRESZ előírásainak megfelelően max. 5 km/h sebességgel, „lépésben” haladhatnak. A forgalmi változások miatt az Andrássy út Hősök tere felé vezető szervizútján a Csengery utca és a Vörösmarty utca között megfordul a szervizút egyirányúsága, de kerékpárral továbbra is lehet majd a Hősök tere felé közlekedni.

Ezáltal egy kicsit mindenki megtapasztalhatja, milyen is lenne, ha Budapest gyalogosbarát fővárossá válna. Emellett pedig, az Andrássy út, Európa egyik legszebb sugárútja visszakaphat valamit eredeti funkciójából. Visszaköszön a régi békebeli hangulat – kiülőkkel, lugassal és betonra festett társasjátékokkal is lehet találkozni a város egyik legforgalmasabb útja mentén.

Forrás: Fortepan

Mit is találunk, ha az átalakított szervizút szakaszán járunk?

A szervizutat a FabLab Budapest műhely utcabútorai és installációi színesítik, a parkoló autók helyén vendéglátóhelyek és kulturális rendezvények kapnak pódiumot: többek között az elmúlt 20 év ARC kiállításainak anyagából – 36 plakátból – összeállított szabadtéri tárlat, valamint a későbbiekben egy portréfotó-sorozat is. A szervziút betonjára planténerekben fák is kerültek, de a közösségi tér várhatóan zöld gyeppel is bővülni fog a jövőben. Érdemes részt venni néhány programon, illetve szórakozni, majd pedig augusztus 14-től véleményezni a tesztelést.

A mintaprojekt leginkább hosszú távú célokat szolgál, ugyanis a terézvárosi és a fővárosi önkormányzatok szándéka az Andrássy út forgalomcsillapítása, zöldfelületi fejlesztése, amikhez a jelenlegi tesztidőszak gyakorlati tapasztalatokkal járul hozzá. Ezt segíti majd kérdőív is, amiben jelezni lehet, hogy ki hogyan élte meg ezt a páratlan időszakot.

A lezárt szakasz egyelőre bár kísérleti jellegű, a VI. kerület és a Főváros azon dolgozik, hogy az Andrássy út hosszú távon is élhető legyen – további hatástanulmányok és a közösség véleményezése után a sugárút teljes átalakítása is szóba kerülhet.

Így az „Andrássy mintaprojekt” a fővárosi lakosok környezettudatos nevelésének egyik legaktuálisabb állomása, ami további hasonló projekt megvalósítására ösztönözheti a budapesti lakosokat és a főváros vezetését.

Források: onkormanyzat.mti.hu, enbudapestem.hu, kozossegitervezes.budapest.hu